«Grace Notes» est un récit documentaire poétique qui explore les paysages et les communautés du nord de l’Amérique, le New Hampshire et le Vermont.
Ce travail s’est d’abord inspiré des mots du poète américain Robert Frost et de son livre récompensé du prix Pulitzer « New Hampshire. Un poème avec des commentaires ». Ces poèmes ludiques et la dérision que Frost porte sur ces deux états ont été le socle sur lequel ce travail s’est construit. “Just specimens is all New Hampshire has, One each of everything as in a show-case, Which naturally she doesn’t care to sell.-Robert Frost, ‘New Hampshire: A Poem with Notes and Grace Notes’ Ces lignes ont irrigué tout le projet et se sont traduites dans des images de personnes et de paysages. Des portraits environnementaux, des rivières, des chalets, tous présentés comme s’ils étaient dans une vitrine - invitant le spectateur à observer avec attention les personnages et la beauté de ces lieux envoutants.
En voyageant à travers les côtes de Plymouth et les mystiques White Mountains à la frontière du Canada, en 2017 et 2018, cette sélection d’images n’est qu’une partie d’une longue série, célébrant les campagnes isolées du nord de l’Amérique, dans l’espoir de capturer le mysticisme et l’intemporalité qui les entourent.
Nicola naît et grandit sur l’île des Bermudes. Son travail se concentre sur les thèmes de l’identité, de la place, et comment ils sont touchés et façonnés par la politique, l’environnement, l’histoire et les facteurs socio-économiques. Ses travaux actuels explorent la relation entre image et texte, pour construire des récits contemporains, en s’appuyant sur des images d’archives, sur la littérature locale et sur l’histoire d’une communauté - pour souligner les nombreuses couches qui composent le temps et l’espace. Elle croit au pouvoir de la photographie, pour mettre en valeur les identités et les espaces qui pourraient être négligés ou non-considérés.
Nicola termine son master de photo-journalisme et de photographie documentaire à l’Université des Arts de Londres en 2017. Sa passion pour le débat et l’analyse de la photographie la conduit à travailler dans l’enseignement supérieur et dans divers lieux de pratiques comme le London College of Communication, l’Université de Ravensbourne, l’Université de Londres ou encore la London School of Photography. Son travail a été publié et présenté dans des média tels que le TIME, le Washington Post, The Smithsonian, le BBC, BJP, The Creative Review, The Guardian ou encore National Geographic Adventure. Certains de ses portraits et documentaires ont été exposés dans des festivals de photographie et des expositions collectives au travers du Royaume-Uni et au-delà, tel que le Format Festival, le festival Photo Vogue de Milan, la Royal Photographic Society de Bristol, et de nombreuses galeries à Londres.
nicolamuirhead.com
‘Grace Notes’ is a poetic documentary narrative that explores the landscapes and communities of North America’s New Hampshire and Vermont. The work was first inspired by the words of American poet, Robert Frost, and his Pulitzer prize winning book titled, ‘New Hampshire: a Poem with Notes and Grace Notes.’ These playful poems and Frost’s gentle mocking of the two obscure states, has been a baseline guide to the work.“Just specimens is all New Hampshire has, One each of everything as in a show-case, Which naturally she doesn’t care to sell. -Robert Frost, ‘New Hampshire: A Poem with Notes and Grace Notes’
These lines have echoed throughout the project and have translated into the images of the people and landscapes photographed. The environmental portraits, the rivers, the cabins, are all framed as though they were in a “show-case” - inviting the viewer to observe the characters and the beauty of this bewitching place.
Traveling between the coast of Plymouth and the mystical White Mountains near the borders of Canada, in 2017 and 2018, this selection is just one portion of a long series celebrating the isolated countryside of North America, in hopes of capturing its mysticism and the timelessness that surrounds it.
Nicola was born and raised on the island of Bermuda. Her work focuses on themes of identity and place, and how they are impacted and shaped by political, environmental, historical and socio-economic factors. Works in progress include exploring the relationship between image and text, constructing contemporary narratives using archival imagery, local literature and the history of a community - highlighting the many layers that make up a time and place. She believes in the power of photography to showcase identities and spaces that are either overlooked or not considered.
Nicola finished her MA in Photojournalism and Documentary Photography at the University of the Arts London in 2017. She is passionate about the discussion and analysis of photography which has led her to work in Higher Education and other communities of practice, such as the London College of Communication, Ravensbourne University, City University London and the London School of Photography. Her work has been published and featured in media outlets such as TIME, The Washington Post, The Smithsonian, The BBC, BJP, The Creative Review, The Guardian and National Geographic Adventure. Selected portraits and documentary projects have been exhibited in photography festivals and group exhibitions across the UK and abroad, including Format Festival, Photo Vogue Festival in Milan, The Royal Photographic Society in Bristol, and several galleries in London.